Sunday, June 28, 2009

UNIT TRUST: Perancangan 5 tahun dari sekarang

Fikir sekejap... apa yang kita mahukan 5 tahun akan datang?

Macam macam benda boleh buat kan?

Yang bujang, berhajat nak berkahwin.
Yang menyewa nak ada rumah sendiri.
Yang bermotorsikal nak ada kereta.
Yang berniaga nak besarkan perniagaan

Katakan anda seorang eksekutif muda atau peniaga yang berpendapatan RM2,000
Simpanlah 15% atau RM300 dari pendapatan anda untuk pelaburan unit amanah
Dengan pulangan unit amanah sekitar 12 - 15% setahun, dan dividen yang diperoleh dilaburkan semula,

Diakhir tahun ke5 , pelaburan anda boleh mencapai RM25k - 27k, insyallah.

Sekarang, RM27k sudah berada dalam tangan.

Siapa nak kereta, boleh dapat 1
Siapa nak kahwin, boleh kahwin
Siapa nak tambah, boleh tambah lagi 1

Tapi kalau nak rumah, boleh dapat 4 biji !!!

Macam mane?

Aku bukan orang yang pandai dalam bidang hartanah nih.

Tapi aku pernah beli rumah lelong 40% lebih rendah dari harga pasaran, hujung tahun lepas.

Beli rumah boleh disewa, harga rumah lak semakin lama semakin naik.
Beli kereta, makin lama makin murah
Kahwin lagi satu, makin ramai, makin pening!

Kita beli rumah lelong
perlu ada 10% deposit tunai
27k deposit boleh tangkap lelong rumah 270k
tangkap lee rumah harge 65k
melambak sekarang nih.

Sekarang korang dah ada 4 biji rumah.
Boleh sewakan semua rumah tuh.

Ada satu blog kawan aku, pie2020.com
Dia memang terror pasal hartanah nih...
Dalam posting terbaru,
http://www.pie2020.com/blog/2009/06/23/kaetogori-umum/profit-rm60k-lepas-1-thn/
Member aku nih, beli rumah RM65K... pas tu jual setahun kemudian, untung dia lak RM60K!

Aku rekomen gila korang pergi ke blog member aku nih:
http://www.pie2020.com/blog/

banyak yang boleh kita belajar....

Kalau dalam posting terbaru tuh, member aku tuh boleh profit RM60k SATU RUMAH... KALAU 4 RUMAH??????

Ok lee.... apa pun, semuanya bermula dari hari nih...
simpan le RM300 SEBULAN gaji korang dalam pelaburan unit amanah

simpan dalam ASB terjamin korang dapat 8- 12% setahun
simpan dalam ASM Dana Al Aiman insyallah boleh dapat 12 - 15% setahun purata.

Sebab?

Selain dari dividen tahunan, ada keuntungan dari kenaikan NAV harian.
Ambil peluang ini sekarang, selagi harga saham masih murah.
Aku berani cakap untuk hari nih... kalau korang masuk lambat, harga dah naik...

"Hujung tahun 2009 indek KLCI 1100 mata
Hujung tahun 2010 indek KLCI 1300 mata" ujar S&P
(http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=421104 )

selamat melabur....

No comments: