Tuesday, April 28, 2009

SAHAM: Indek dah nampak mula surut...

Jatuh 16.77 mata @ 4.30pm 28 Apr 09, jumlah dagangan 1.45 Bilion.
Ini kejatuhan hari kedua berturut turut dengan jumlah mata bagi aku agak besar...
Jumlah dagangan pun nampak gaya pun besar gak... semalam 2 Bilion, 1/2 jam sebelum market tutup hari ni pun 1.45 Bilion...

Apa makna semua nih?

Bagi aku... player dah mula jual untuk ambil keuntungan... aku syorkan kalau ada untung tuh jual lee... kalau nak beli lak, tunggu yek... biar harga murah sikit...
Main Saham "open market" nih risiko amat tinggi... hari nih beli saham dengan harapan esok naik.. tapi sebaliknya... itu biasa lee... kalau takut tanggung risiko jangan main... labur jek kat Unit Trust...
Seperti mana dalam posting aku terdahulu... aku dah "jual" Proton dengan harga RM2.78, Axiata RM2.09 dan Sime RM6.50...
Harga terkini.. Proton RM2.72 (harga tertinggi RM3.14), Axiata RM2.04 dan Sime RM6.40
Semua harga dah mula turun dari harga aku jual... sekarang kita akan monitor harga yang baik untuk kita "beli" balik....

AMARAN:
Tujuan aku monitor saham saham terpilih ini adalah untuk kita belajar memahami risiko bermain saham... bukan bertujuan untuk pembelian atau penjualan dibuat... aku tak bertanggung jawab jika ada kerugian akibat keputusan diperoleh dari blog ini..

Aku bukannya seorang pakar yang boleh menentukan turun naik saham... tidak mendapat pengiktirafan dari mana mana institut, bukan sarjana dalam ekonomi yang belajar dari segi fundamental dan teknikal...

Aku cuma pemain biasa yang cuba menguji satu teknik yang dinamakan instinct (the natural tendency to behave in certain way without reasoning or training).
Aku membuat keputusan lebih dari mengikut naluri, seumpama bila masa naluri seorang wanita yang tersesat dalam hutan untuk mencari jalan keluar...
Payah aku nak explain ... tapi cam tuh lee...

Teknik ni aku cuba dalam percubaan percubaan "pembelian" dan "penjualan" saham BSKL.. yang mana kaunter kaunter yang terpilih dan dimonitor hanya DALAM MAYA.. aku langsung tidak memiliki satu pun saham saham yang disebutkan...
Aku cuma ingin menguji samada Teknik ini yang mengabungkan Naluri, sedikit fundamental, teknikal, psikologi manusia boleh mengurangkan risiko kerugian jika bermain "open market".

Aku syorkan korang baca aje apa yang terkandung dalam blog nih... jangan ikut bulat bulat... aku bukan pakar!
Tapi harus diingat, sepakar mana seseorang itu, mereka tidak boleh memberitahu apa akan berlaku esok hari... mereka (pakar pakar itu) hanya boleh membuat ramalan seperti jangkaan cuaca untuk hari hari akan datang yang mana data data diambil dari segi saintifik...
hanya Allah S.W.T yang tahu apa akan terjadi masa depan...

Kalau korang mahukan pulangan yang tinggi (dan risiko yang juga tinggi) dalam permainan saham ni teruskan.... tapi kalau korang lemah semangat, takut tanggung rugi banyak.. aku syorkan korang main Unit Trust untuk jangka masa yang panjang....

No comments: