Friday, April 24, 2009

Unit Amanah: Masa sesuai untuk pelaburan tunai


Mari kita bincangkan kejatuhan saham bermula pada Jan 2008 sehingga ke hari ni.

Pada 31 Dec 07, indek komposit 1447.04
Pada 12 Mar 09, indek komposit 839.39
Pada 23 Apr 09, indek komposit 978.64

Dari 31 Dec 07 hingga 12 Mar 09, jatuh 41.99 %
Dari 12 Mar 09 hingga 23 Apr 09, naik 16.60%

Seakan sudah nampak tanda pasaran akan kembali pulih. Memang aku jangkakan akan ada pembetulan teknikal dalam masa terdekat, tapi yang penting sudah nampak riak kecil untuk naikkan pasaran.

Perhatikan Volume urusniaga harian sudah meningkat. Pelabur besar sudah mula memasuki pasaran. Tanda mereka yakin dengan petunjuk aras ketika ini.

Aku amat amat syorkan pada para pelabur untuk melabur dalam unit amanah sekurang kurangnya 3 tahun (jangka sederhana) untuk memperoleh keuntungan. Jangan sesekali melabur untuk jangkamasa yang singkat.. aku takut bukannya untung yang dapat.. rugi pulak nanti.

Kalau masih kurang yakin, labur separuh dahulu dalam dana pertumbuhan (Dana Al Aiman) separuh lagi simpan le kat Tabung Haji ke ASB ke.

Aku cuba dapatkan harga yang terbaik untuk pelabur masuk. Kiraan aku, sekaranglah masanya. Pastikan duit tunai tu adalah duit lebihan, bukannya duit untuk pusing modal perniagaan, duit simpanan untuk kenduri kahwin. Paling haprak pun simpan le RM8,900 untuk kenduri tuh.

Maaf, jika korang nak melabur sebulan dua pas tu nak keluar, aku tak berani.

Bukan kata tak boleh untung, tapi simpan di unit amanah ni untuk jangkamasa panjang, bukan sebulan dua.

Kita lihat balik testimoni client aku yang keluar EPF untuk beli Al Aiman pada 12 Mac 09 dalam posting aku pada 7 Apr 09. Sekarang ni dalam tempoh 1 bulan 12hari, client aku tuh dah untung kasar 6.17% tolak komisen 3%, untung bersih 3.17%.

Bukankah tu dah lebih dari simpan FD kat bank setahun!

Bertindaklah sekarang, kalau ada duit lebih, laburkan dalam Al Aiman, minimum 3 tahun.

Kalau ada EPF, Email kat aku di roslan.asmpabk@gmail.com baki akaun 1 dan tarikh lahir, aku kirakan berapa yang layak.

Boleh potong gaji bulan bulanan, RM50 pun takpe... simpan untuk masa depan.
Bayangkan indek melonjak 1300 mata dari harga sekarang 978. Dah ada kenaikan 32.92%!!
Bertindak sekarang!!

No comments: